Børn og sociale medier: børneworkshop

Børneworkshop

Tre interaktive timer, hvor børnene/de unge får håndgribelige redskaber til:

-deres egen sikkerhed mht. hvem de møder i spil og sociale medier. Hvem kan lukkes ind i fælleskabet og hvem har dårlige hensigter.

-begrebet ”tænk før du skriver/sender billeder/video” mht. at minimere digital mobning, social udfrysning og body shaming.

Workshoppen er på børnenes præmisser og niveau – der bliver dialog og gruppearbejde – ikke kun ”tavleundervisning”.

Jeg tager respektfuldt udgangspunkt i børnenes virkelighed, deres sprog og adfærd. Der er ikke tale om en skræmmekampagne, men om at kombinere børnenes naturlige nysgerrighed med enkle redskaber, som gør at de nemt kan registere faresignaler og har en plan for, hvordan de skal reagere og kontakte nærmeste voksen.

Hvordan passer man bedst muligt på sig selv på sociale medier:

  • Hvilken adfærd skal barnet være opmærksom på ved mødet med andre brugere på et online medie.
  • Hvordan kan man selv få bedre styr på, hvem der ser hvad på hvilke medier.
  • Hvordan ”vælger” man sit netværk med omhu (det handler IKKE kun om at have mange følgere, likere osv.)
  • Hvordan passer børnene bedst muligt på hinanden og kammeratskabet på sociale medier.

Det skrevne/visuelle ord versus det ”talte” ord:

  • Hvorfor er det vigtigt at holde åbne fællesskaber med kammeraterne og ikke lukkede for de få.
  • Digital mobning i det hele taget.
  • Den kritiske tilgang handler også mere specifikt om, hvad man klikker på og ikke klikker på mht. ”fare for at blive hacket” OG specielt hvilke signaler, man sender til kammerater og andre, når man klikker på/deler specifikke ting – om man er sej? Signalerer ting, som man ikke er gammel nok til osv.

 

Der bliver taget udgangspunkt i nogle af følgende medier:

YouTubevideo’er, YouTube kanal, SnapChat, Instagram, Facebook, Pokemón Go, Playstation Online, Moviestar Planet, Musical.ly, PetShop, Go’ Supermodel, Skype, Messenger, MineCraft, Ask.fm.

(MANGE spil er nemlig sociale medier og pædofiles favoritmedier, fordi mange forældrer ikke er klar over, hvor åbne disse spil/medier er).

Mit arbejde med børnene udspringer IKKE af et kritikpunkt mod forældre, men mere en konstatering af, at rigtig mange forældre finder det svært at følge med på de sociale medier.

Hovedformålet at altså at lære børnene selv at forholde sig kritisk, og være bevidste om, hvad de kan klare selv, og hvornår de skal kontakte nærmeste voksen for hjælp.

Et helt konkret resultat af workshoppen, at børnene udarbejder et sæt positive statements til klassen omkring, hvordan de vil forholde sig til hinanden på sociale medier.

Jeg anbefaler at workshoppen foregår i skoletiden og med en lærer til stede, som børnene har et fortroligt forhold til.

Pris og tidspunkt:
Kontakt mig på janne@denskaevevinkel.dk for priser og afklaring af behov m.v.

Mange hilsner

Janne, indehaver og passioneret underviser