12121220_s (2)Mit udgangspunkt er et rigtig godt spørgsmål , som Susanne fra https://www.facebook.com/Slitage.dk stillede mig i går:

 

“Hvad er det der gør, at et firma ikke må have en facebookgruppe men skal have en facebookside?”

 

Tidligere stod det beskrevet i Facebook’s betingelser for brug af grupper at: ’en gruppe ikke må bruges til kommerciel brug og markedsføring’, men da jeg i researchens hellige navn gik på jagt efter denne sætning i betingelserne, kunne jeg ærlig talt ikke finde den mere, så måske er den ændret? Måske eksisterer den stadig, men godt gemt? Anyway, så er det ikke så vigtig om man MÅ eller IKKE MÅ – det handler om hvad der er mest HENSIGTSMÆSSIGT, når du nu spørger en facebookfessor som mig, Susanne 🙂

 

Den helt KORTE version:

Facebook GRUPPER vender INDAD!
Facebook SIDER vender UDAD!

 

Uddybelsen:
Grupper er skabt til intern kommunikation – de kan lukkes, de kan gøre hemmelige! Fænomenet er opfundet til at facilitere interessefællesskaber : MTB-gruppen? Koordinering af Tante Oda 90-års surpriseparty? Fodboldforældres koordinering af kørsel? You name it – der er så mange pragtfulde ting, som man kan bruge grupper til. De nævnte er af privat herkomst, men der er også rigtig mange gode grunde til at bruge grupper professionelt: ERFA-grupper! Opsamlingsgrupper fra kurser (bruger dem altid selv til netværk og eftersparring på mine kurser – deltagere ONLY)! Medlemsklubber , fordi det er en supernem og billig måde at facilitere ekstra sparring for de indviede (betalende medlemmer)! Således kunne jeg fortsætte – ELSKER grupper når det kommer til den slags anvendelse!

 

HVAD mangler GRUPPER i forhold til SIDER mht. at ’vende udad’ – tænker her i markedsføring og kommunikation!

 

1. annoncering! Du har INGEN mulighed for at påvirke rækkevidden på dine opslag med boosting el. anden betalt eksponering. Tværtimod er du afhængig af hvordan dine medlemmer SELV har indstillet deres notifikationer i gruppen og vær sikker på at jo større gruppen er (og jo mere aktiv), jo mere skruer folk NED for deres notifikationer, for de magter ikke at forholde sig til alle andres indhold (på en SIDE forholder de sig til DIT indhold – DU sidder altså i førersædet på en facebookside)!
(teknisk set ER der den undtagelse, at du kan annoncere via gruppens URL og lande folk på gruppen, men ofte en meget ineffektiv annoncering).

 

2. apps! Du har INGEN mulighed for at tilknytte/integrere apps i en gruppe! Det kan ha’ en stor betydning for nogen og ingen betydning for andre, men det er da fedt at kunne integrere f.eks. sit Instagram-feed, nyheds-sign-up m.v.

 

3. brugernavn! Du har INGEN mulighed for at kreere et individuelt brugernavn/unik URL på din gruppe!
Du kan altså IKKE henvise folk til www.facebook.com/slitage.dk – gruppens URL består af en masse tegn og tal.
Dette har naturligvis stor betydning i forhold til at skaffe gode likers/medlemmer udefra.

 

4. statistikker/Insigths! Du har INGEN adgang til statistikker over rækkevidde, målgruppe, opslag og ALT det andet, som du kan tilgå på en facebookside. Dvs. at du ofte handler i ’blinde’. Du kan se hvor mange der har set dit opslag, men det er også dét.

 

5. spam! Rigtig mange føler sig fristet af muligheden for at kunne tilføje medlemmer selv, samt tillade andre at tilføje venner. FARLIGT! Folk bliver virkelig provokeret af at blive tilføjet til en gruppe, uden at der er nogen ’frivillighed’ involveret.
En anden ting er, at hvis du vælger en ÅBEN gruppe, så er der stor sandsynlighed for at mange venner af dine medlemmer, vil følge sig spammet, fordi kommentarer og interaktion er meget tydeligt på væggen. Nogen vil igen blive fristet af dette, pga. den store synlighed, men igen – det er farligt, for du kan hurtig skabe ’badwill’ om dit navn og få folk til at flygte i stedet for.

 

6. antal medlemmer! Der er nogle begrænsninger i en gruppes funktioner alt efter medlemsantal. Du vil opleve at jo større gruppen bliver, jo færre muligheder får du for at række ud. På en facebookside er der INGEN begrænsninger i størrelsen.

 

Håber at det giver go’ mening?

 

Ha’ en dejlig ’ruske-regnvejrs-vinter-dag’,

Kh.

Janne

 

NY kursuskalender for foråret 2014 finder du her: http://bit.ly/1dCPPKd

 

N.B. (tilføjet 21.01.14):
Har senere erfaret at man GODT kan lave en URL (mailadresse) på en gruppe – bare på en lidt anden måde end på sider.

 

I en gruppe kan du KUN repræsentere dig via din personlige profil, hvilket kan være uhensigtsmæssigt og irriterende for nogle, som ønsker at holde ‘skæg og snot’ for sig – for ikke at modtage en masse venneanmodninger og pb’er fra kunder – en firmaside har en dejlig intern beskedfunktion.

 

I en gruppe kan du ikke gå UD på Facebook og repræsentere dig prof. på vegne af dit firma. Der kan være stor synlighed og faglighed i at repræsentere sig SOM sin firmaside på andre firmasider, såfremt det bliver gjort ordentligt