De 5 Facebooktyper: Webshop Winnie

webshop_winnieMød Webshop Winnie

 

(Er du ikke helt med på dét med Facebooktyperne, så læs INTRO).

Du hører hvad folk siger derude –der er massive muligheder for flere langtidsholdbare, loyale kunder via Facebook – MEN… du er altså en meget privat person og alt dét med at dét er den personlige branding, som skaber loyale relationer og ambassadører, er LIDT svært for dig at tackle.

Du er i bund og grund usikker på, om du skal være privat og vise børn, hund/kat, hjem og mand frem? Eller findes der andre veje, som passer lidt bedre til dig og din væremåde.

Du er mest tryg når du står overfor folk eller taler med dem i telefon.

Du vil egentlig bare helst bruge Facebook til at ”skubbe” nogle produkter ud via rabatkoder og jævnlige tilbud, men synes faktisk ikke at det akkumulerer dét salg, som det skal i forhold til de boost-penge, som du smider efter dine opdateringer.

Du elsker planlægning og du elsker at opsætte tilbudskampagner, så der er mindst muligt at forholde sig til på daglig basis. Du bliver lettere irriteret over likere, som spørger om dit og dat en lørdag aften og forventer øjeblikkeligt svar. Du har jo skrevet det hele i opdateringen – både priser og link.

Du har et jævnt flow af konkurrencer på din Facebookside, for så er der styr på en givet tidsperiode på din Facebookside. Det er relativt nemt at plukke et par produkter fra lageret og så fyre en konkurrence af. Det irriterer dig dog lidt, at folk er så utaknemmelige. Du forærer jo lækre ting væk, og så er der alligevel nogen som ”øffer” og brokker sig.
Du må også ærligt tilstå at du ikke altid ved, HVAD du får ud af konkurrencerne -altså ud over den omkostning du har til produkter, forsendelse + boost på Facebook.

Personligt kunne du aldrig drømme om at deltage i en Facebookkonkurrence, og forstår ikke hvorfor dine likere gider. Du har en anelse om, at kunne du ”kravle” ind i dine likeres mindset, så kunne du også få mere ud af dine konkurrencer.

Med andre ord er dine typiske udfordringer:

Du forstår dybest set ikke dine likeres adfærd og de irriterer dig lidt.
Du bærer muligvis rundt på nogle overbevisninger omkring ”privat/personlig” på Facebook, som bremser dig i at sætte dig selv mere i spil.
Du gad godt, at der kom mere interaktion fra dine likere á la konkurrenternes sider.
Du ville ønske at der fandtes en ”færdig opskrift” til succes, som man kunne følge.
Selvom du selv propper dine likere med tilbud, så drømmer du om, at de var meget mere loyale og ikke kun fokuserer på fri fragt og procenter (og fiser over til konkollegaerne når rabatten er større dér).

Mine løsningsforslag til dig Winnie:
Du ynder at spejle dig i, hvad andre gør godt. Du er næse for research og elsker at lade dig inspirere af andres succes. Hvorfor opfinde den dybe tallerken, hvis den allerede er opfundet.
Find styrken i dét du er bedst til.

Der findes masser af værktøjer til at samle og strukturere research og overvågning – f.eks.

Google Alerts
Mention
(De er ganske gratis at bruge…)

Opsætning overvågning af eget brand, navn, kon-kollegaers brand, navne m.v.

Derudover vil det være super fedt for dig at blive virkelig specialistskarp på at lave gode Facebookkonkurrencer, hvor du sørger for at ”høste” også, så du får skabt salg både samtidig og efter konkurrencen.

Jeg lavet en hel serie af blogindlæg omkring, hvordan du skaber gode OG lovlige konkurrencer – dem finder du her:

Planlægning og forberedelse af en Facebookkonkurrence.

Valg af præmie(r) som rykker.

Varighed af en konkurrence – hvordan man holder liv i den.

Regler for konkurrencer + do’s & don’ts.

Sådan får du flere LIKERE ud af dine konkurrencer, trækker vindere + bonus tips.

Din plan for 2017 kunne indbefatte:

Individuelt Facebookkursus i Facebookkonkurrencer:
Hvis selvstudie ikke er dig, så kan jeg varmt anbefale dig et kursus i, hvordan du laver toptunede Facebookkonkurrencer. Dér får du lært at sætte konkurrencer op, som giver dig gevinst, og får både redskaber og idéer til mange kommende konkurrencer, som vil trække masser af gode resultater.

At lave gode facebookkonkurrencer er en disciplin for sig, og en delvis overset én af slagsen. Primært fordi mange ser ned på dét at lave Facebookkonkurrencer, men det er altså noget der kan rykke helt vildt, hvis man gør det rigtigt og velovervejet (det er lidt som Se&Hør – ingen vil indrømme at de køber det, men alle springer i dét hos frisøren).

Individuelt kursus i Facebookannoncering:
Kombinér evt. med et kursus i Facebookannoncering, så du får sat den helt rigtige TURBO på dine Facebookkonkurrencer + eftersalget + sparer en masse penge, fordi du ofte fejl-booster opslag i dag og ikke bruger de langt mere optimale muligheder, som findes ved arbejde direkte i Facebooks annonceeditor (det er ikke så uoverskueligt som det ser ud til – du skal bare ha’ den rigtige guide).

Klippekort til fessorhjælp:
Et klippekort til Fessorhjælp er også en ganske fornuftig ting at ha’, så kan du få tjekket dine konkurrencer igennem INDEN launch, og få feedback på, hvad der kan gøres bedre, smartere og mere effektfuldt + få andre øjne på dine kampagner FØR de ryger i luften.

Eventuelle navnesammenfald med personer fra den virkelige verden er helt tilfældige. Facebooktypen er sammenstykket af mange års erfaring med hundredvis af kunder igennem mit 7-årige virke som Facebookfessor i Den Skaeve Vinkel.

Send en mail og spørg hvis du er i tvivl – jeg vil så gerne hjælpe dig.

Typerne hjælper mig– hver dag – med at tilpasse min undervisning og rådgivning til dit og andre kunders behov. Mit håb er at typerne giver dig en bedre forståelse/indsigt i, hvad du har behov for når du skal ha’ mest muligt ud af din tid og pengeforbrug på Facebook som virksomhed.
 

button-17

Læs også om:
Modige Mads
Hjælpsomme Hanne
Skeptiske Søren
Ambitiøse Anette