Nej, ikke nødvendigvis, og med en håndfuld gode RÅD & TIPS er du allerede godt på vej – hermed til dig, som er ny el. trænger til en gen-opfriskning 😉

 

(skrevet på forespørgsel fra Iværksætterkedlen)

 

Men HOV, hvad er det nu lige at det handler om? Dét dér med at være firma på Facebook?

 

Er det dig, folk skal tale om = anbefale i stor skala?

 

Hvad skal vi se og opleve?

Hvad skal vi se og opleve?

Du kender det godt. Du står og skal finde et godt hotel i Berlin – en ny IT-mand til at hjælpe dig med din genstridige laptop – inspiration til sightseeing i Florida, eller noget helt fjerde. Slår du op på Google, får du i omegnen af 1.000.000 resultater – og så er du jo i bund og grund lige vidt. Slår du det op på din (personlige) Facebook-profil, får du dine venners personlige anbefalinger – som du lytter til i langt højere grad end mere eller mindre ’købte’ Google-resultater. Hvor stor er sandsynligheden for, at du i sidste ende vælger det hotel, den IT-mand, den laptop, de seværdigheder, dine venner har anbefalet? Ret høj, ikke?

 

Hvad nu, hvis det var DIG, der blev anbefalet på den måde – helt uden, at du skal røre en finger? Tænk selv videre… hvilken betydning ville det have for din forretning? Markedsføring og kommunikation på sociale medier er IKKE raketvidenskab – det tager udgangspunkt i ’DET GODE ORD’ – vi sætter bare turbo på din rækkevidde, for budskaber bliver delt på et helt andet niveau på sociale medier – lynhurtigt og med et potentielt enormt antal læsere (husk at det samme gælder for negative anmeldelser, men det er en hel anden sag).

 

Facebook handler altså primært om at skabe de ambassadører, der på eget initiativ taler om dig og dine ydelser – og før du har set dig om, ringer nye, ukendte kunder og beder om at få en tid hos dig og/el. købe dine produkter.

 

Hvordan når vi så dertil – det må være hårdt arbejde?

 

Ja og nej. Facebook er ikke et ’quickfix’, der fra dag til dag giver 100 nye kunder i butikken. Facebook er ikke et sted, hvor du kan lægge et opslag ud én gang om måneden og forvente et kæmpe omsætningsboost. Så JA, det kræver en vedholdende indsats – det kræver måske lidt træning i at lave gode opslag med tekst og billeder, så du brænder helt igennem – og så kræver det også et annoncebudget. De glade GRATIS dage på Facebook er slut – til gengæld lover jeg dig, at vi stadig taler decideret ’LOW-BUDGET’ markedsføring. Du mærker nemlig hurtigt effekten af de kroner, du til gengæld kan spare på trykte annoncer, og hvis du er rigtig dygtig, så ender du total set med et meget lavere marketingsbudget end før, du begav dig ud på Facebook.

 

Hvordan kommer jeg så i gang?

 

1.       Du skal ha’ oprettet en firmaside (der er den mindste del af dit projekt).
2.       Du skal ha’ udtænkt en strategi for dine aktiviteter.
3.       Du skal lave en plan for, hvordan du skaber nærværende og engagerende INDHOLD.

 

Ad 1: Dette er den mindste del af dit projekt og er for mange noget, de snildt kan gøre selv, så der er ingen grund til at bruge en masse penge på dén del – dit udgangspunkt er her: https://www.facebook.com/pages/create.php

 

Sørg for at få lavet et godt NAVN på siden, som trigger folks nysgerrighed og/eller siger noget om udbyttet for MIG! (N.B. Når du har over 200 likers, kan du IKKE ændre navnet mere/HUSK at dit firmanavn skal indgå i sidens navn).

 

Sørg for at få lavet noget flot grafik, som passer med dit nuværende logo og hjemmeside. Du vil ofte se, at andre har en masse flotte, specialdesignede faneblade på deres facebookside. Men faktum er, at 95% af alle brugere på Facebook ser dine opslag i deres newsfeed, så der er stort set ingen, der er inde på selve siden. Overvej derfor grundigt, om du i det hele taget har brug for alle de smarte Facebook-apps og faneblade.

 

Overordnet kan man sige, at hvis du vil ha’ folk til at se noget eller gå dybere ned i dit indhold, så er det bedre at lave gode opslag med link til godt og givende indhold, end at pakke dem ind i smarte facebookeffekter – underforstået at en god underside på dit website ofte er at foretrække frem for en underside på Facebook, når du linker. For er de først indenfor på din hjemmeside, så er de jo netop også dét skridt nærmere at ringe til dig for at bestille et produkt el. booke en rådgivning.

 

Ad 2.: I stedet for bare at springe i gang en søndag aften, så anbefaler jeg varmt, at du bruger noget tid og nogle tanker på at få styr på strategien bag din profilering på Facebook: Hvilken målgruppe vil du tale til? Hvad vil du tilbyde dem? Hvordan bliver det interessant at følge med og interagere med netop dig? Hvilke ressourcer skal/kan I bruge på at føre dit nye tiltag ud i livet – både økonomisk og personalemæssigt? Hvad skal siden hedde? Hvordan tiltrækker du de rigtige likers?

 

Ad 3: Udspringer af strategien! At lave godt indhold er en vedholdende indsats, så det er rigtig vigtigt at få en god start. At have fokus på HVAD målgruppen interesserer sig for, og ikke mindst, hvad der kan aktivere dem og få dem til at dele dine opslag, så I får en solid basisplatform at arbejde på. Flyt fokus fra jer selv og ud mod den potentielle modtager – og hvad der giver værdi for dem.

 

 3 tips til INDHOLD [CONTENT]:

At give uden at forvente at modtage retur...

At give uden at forvente at modtage retur…

 

1. Vær SOCIAL! – Du er virksomhed på et socialt medie, så husk at være social. Det er ikke svært, for det handler primært om at gøre nøjagtig det samme, som du allerede gør, når du har med kunder at gøre i din virksomhed: Du smiler, byder velkommen, forklarer og besvarer spørgsmål. Hvis du er i stand til at overføre disse elementer til din Facebookside, så er du social som virksomhed.

 

2. Vær PERSONLIG! – Du er ikke KUN en fagperson, webshop el. butik – du er også et menneske. Når man er fast kunde hos dig, så kender man jargonen – og den er sikkert let og fyldt med humor og ikke kun ’alvorlig fagsnak’. Overfør dette til din facebookside: ’PEOPLE buy PEOPLE’ – udover faglige kompetencer og lækre produkter, så vælger vi i dén grad efter tillid og ikke mindst tryghed. Så kan du vise dig som en tryg, varm og humoristisk person på Facebook, øger du sandsynligheden for, at brugerne vælger DIG næste gang de skal ha’ penge op af lommen.

 

3. Vær GIVENDE! – Vær aldrig bange for at dele GRATIS ud af din viden på Facebook. Jo mere viden, du deler ud, jo mere tryg bliver folk på dine faglige kompetencer. Du viser vejen og konsoliderer din rolle som eksperten. HUSK at selv det mindste lille råd kan ha’ stor værdi for modtageren – del ud af små råd, som har skelsættende betydning i hverdagen. Møder ALTID denne: ’Nå, er det virkelig ikke sværere – det havde vi aldrig tænkt på’ – Nej, men du har så meget viden, så du skal bare lære at hive det ud af ærmet i ’små bidder’ og servere det i pæn, social indpakning for dine likers = minimal indsats for dig!

 

Hav ALTID fokus på det, jeg kalder de 3 sociale triggere: Selv-iscenesættelse, humor og nysgerrighed – kan du lave et opslag på Facebook, der opfylder min. 2 af dem, så er du rigtig godt på vej til at få modtageren til at handle på dit budskab i form af kommentarer, likes og/eller delinger, hvilket er lig med GOD SYNLIGHED for dit brand.

 

MÅLET for indsatsen:
At skabe TILLID & TRYGHED – udover skarpe faglige kompetencer og knaldgo’ service, så er de to bare ultravigtige parametre, når man skal vælge en ny leverandør – lige meget som det handler om ydelser el. produkter.  Prisen bliver mindre vigtig for kunderne, når effektive ambassadører og ikke mindst loyale kunder har skabt et image af dig som et trygt og godt firma – og har dermed banet vejen for et fast kundeflow.

 

Det ’uskrevne’… 
Facebook og sociale medier er IKKE skabt som reklamemedier – de er skabt og udvikler sig fortsat som SOCIALE MEDIER, hvor folk agerer som privatpersoner…
Ha’ hele tiden dette i baghovedet: Facebook er IKKE en motorvej, hvor du bare kan sætte fuld knald på farten med store annoncebudgetter, for så kører du helt af vejen: Aggressiv adfærd – for mange opslag eller for ’råbende adfærd’ – bliver betragtet som SPAM og er ødelæggende for dit brand, så pas på…gå stille og roligt frem, læg mærke til, hvilken slags opslag, der giver god feedback og interaktion, og husk at måle, om der kommer ’negativ feedback’ på dit arbejde på Facebook (dvs. hvis folk forlader din side, anmelder opslag som spam eller skjuler opslag fra deres newsfeed m.v.)

 

Det skrevne…

Der findes naturligvis regler for, hvordan man agerer som firma på Facebook, og de skal overholdes. Derudover skal du være meget opmærksom på at overholde markedsføringsloven – det virker på en måde selvsagt, men det er et faktum, at mange betragter sociale medier som ’gråzoner’ i lovgivningen, hvor man kan gøre hvad man vil. Fald ikke i denne fælde – lovgivningen er klar nok, og den skal overholdes.

 

Er du først kommet godt i gang på Facebook, kan du naturligvis til enhver tid udbygge dine aktiviteter ved at oprette en blog eller ved tilstedeværelse på andre sociale medier som Twitter, Google+, Instagram, YouTube eller LinkedIn – men HUSK: nyt medie = NYE strategiovervejelser. Det er fuldstændig ’NO-GO’ at lægge enslydende indhold ud på forskellige platforme.

 

NY kursuskalender for foråret 2014 finder du her: http://bit.ly/1dCPPKd