For nylig fik begrebet Facebook begivenhed en renæssance på Facebook!

 

17359229_sPersonligt har jeg opbygget lidt aversion mod funktionen: ”begivenhed” igennem årene – ikke så meget pga. funktionen, men mere pga. menneskelige handlinger bag. Ubetænksomme, spamagtige, daglige invitationer til mærkværdige arrangementer i den anden ende af landet. Ting, som jeg absolut IKKE er i målgruppen for = irritation OG badwill (og blokeringer af dem, som inviterede).

Hvad har forandret sig?

Den primære forandring ligger helt banalt i knappen: ”INTERESSERET i”!

Før var det ”DELTAG” el. ”DELTAG IKKE”!

”Interesseret i” gør at SÅ mange flere mennesker ”tør” at klikke, fordi det er meget mere uforpligtende – det er en tilkendegivelse á la ”hold da op, det lyder spændende – lad mig høre mere”…

NÅR du så har trykket på ”interesseret” får du fremadrettet en notifikation hver gang admin poster noget i begivenheden…

Dvs. at admin skyder igennem alle algoritmens forhindringer, så med ét trylleslag er der RENT skud ud til målgruppen! Rent skud til folk, som SELV har udvist interesse – det er da for fedt.

Det er også ”lidt farligt”, så du skal IKKE kamp-opdatere 4 gange om dagen – vær bevidst om, at folk får notifikationer – brug den viden med omtanke!

Så mit råd til dig er…

Brug begivenheder på kreative måder – tænk også ud over den gængse med at man skal ha’ et event el. lignende for at bruge funktionen ”begivenhed”…

Får du først “krogen” i folk, kan du nurse dem med relations- og tillidsopbyggende kommunikation, give dem ”gaver” i form af viden, rabatter, early-bird eller hvad ved jeg.

Brug også en begivenhed til at kommunikere med specifikke (under) målgrupper, så du ikke forstyrrer alle:

Kunne være:

  • Geografisk afgrænsede begivenheder/produkter/ydelser.
  • Aldersbegrænsede begivenheder/produkter/ydelser.
  • Kønsbegrænsede begivenheder/produkter/ydelser.
  • Smagsmæssigt afgrænsende begivenheder (f.eks. musikgenrer).

 

DST1For nyligt var jeg på et helt specielt besøg hos én af mine kunder, nemlig Den Sociale Time v/Job & Forandring. MEGET kort fortalt hjælper Berith og Martin folk med at få et bedre liv – med at få vendt en kamp mod ”systemet” til hjælp i en presset livsudfordring – via kompetent, passioneret, privat socialrådgivning (Du kan selv læse meget mere her: http://jobogforandring.dk/

 

Berith og Martin er et blændende eksempel på, at mange likers i sig selv IKKE er et mål eller nødvendigvis vejen til mange kunder.

Berith og Martin er nemlig langt mere kreative, for de skaber tætte relationer på en ny, kreativ og ikke mindst berigende måde – både for deres likere og til deres egen store tilfredsstillelse.

Funktionen ”BEGIVENHED” er faktisk (næsten) hele omdrejningspunktet for deres måde at drive indholdsbaseret (contentbaseret) markedsføring og kommunikation på Facebook.

Hver torsdag aften fra 20-21 giver Berith og Martin ALT hvad de har af god, solid fagviden – de hjælper fortvivlede borgere, som ikke aner, hvor de skal henvende sig – de fleste føler mere eller mindre, at de har ramt en mur.

Den uforbeholdne vidensdeling og det høje serviceniveau, skaber naturligvis rigtig stærke relationer imellem Berith, Martin og deres deltagere i begiveheden.

Relationer der nogen gange bliver direkte til kundeforhold og andre gange bliver til ambassadører, som anbefaler Job & Forandring til deres netværk, og dermed skaber kundetilgang for Berith og Martin.

Hele ”fidusen” (mht. brugen af funktionen: begivenhed), som jeg i sin tid rådgav Den Sociale Time omkring, er at forlænge en begivenhed løbende.

Du retter altså løbende dato’en, så du i princippet samler trafik sammen over tid. Dette betyder at du ikke skal forfra hver gang med f.eks. at annoncere folk ind.

Du får opbygget en solid og loyal base over tid og kan hver gang ”genbruge” den samme trafik.

Synes du at det lyder lidt ”farligt”, så viser det sidste halve år, at Berith og Martin IKKE har haft nogen problemer. Folk ved godt at de kan melde sig fra, hvis Den Sociale Time ikke er relevant for dem mere + Berith og Martin er nogle meget ordentlige mennesker, som ikke spammer folk og smider en masse reklame efter begivenhedens deltagere.

FullSizeRender 5Og en lille personlig note:

Jeg er 100% sikker på, at det smitter af på Berith og Martins formidling og kommunikation, at de helt personligt har valgt at gøre torsdagens Sociale Time til et fast og meget velkomment hygge-ritual i deres hjem torsdag aften.

Der er italiensk opera på anlægget.

De nyder et enkelt glas god årgangsrom eller en lækker italiensk rødvin.

De har lavet et set-up med skærme, som gør at de i tæt samarbejde kan researche lovparagraffer, så folk får det helt rigtige svar – og helst så hurtigt som muligt, så der er flow i aftenens begivenhed.

Er du nysgerrig på, hvordan sådan en time forgår? Hvordan der adviseres inden, afvikles under, afsluttes osv., så synes jeg da helt klart at du skal prøve at deltage – det gør du lige her:

FAKTA om begivenheder:

Begivenheder har en separat P-plads på FB – som har sin egen adresse (URL), som du kan linke til, dele osv.

Begivenheder tager altid afspring i en ”moderside” og bærer hermed link til samme.

Begivenheder har en stor synlighed i venners newsfeed, når der klikkes på ”interesseret i”.

Begivenerheder LINKES sammen med andre aktuelle begiveheder (=gratis markedsføring/synlighed).

Har folk først trykket “interesseret i”, så modtager de automatisk remindere om begivenhedens afvikling – specielt lige op til afholdelse.

Det er nemt for folk at invitere deres venner til en begivenhed (det virker også SÅ meget bedre hvis ”de” gør det, fremfor at du belemrer alle dine egne venner, ikke).

En begivenhed kan have en max. varighed på 14 dage (altså fra og til dato).

Er du ”vaks ved havelågen” kan du forlænge en begivenhed igen og igen, men husk at der kun er et vindue på meget kort tid, så kan du ikke redigere i tidspunkter længere (gør det lige INDEN begivenheden afsluttes).

Du kan annoncere en begivenhed, så du får samlet trafik/besøgende til!

SE & LYT til Facebook LIVE om begivenheder her:

begivenheder

Ydermere:

Tænk i ORD & BILLEDER – hvad vil din målgruppe gerne KLIKKE ”interesseret i”?

Husk at du (også) skal SÆLGE dét klik, som hedder ”interesseret i”.

Har du brug for flere input, så smid gerne en mail til mig, så finder vi ud af, hvordan du bedst får den rette rådgivning.

Du finder flere fakta om begivenheder i Facebooks hjælpefunktion HER!

/Janne – selvstændig og uafhængig Facebookfessor på 7. år

Tilføjelse juni’17: det ser ud til at Facebook tester muligheden for at oprette en RÆKKE af begivenheder, men jeg ved fortsat ikke hvordan det kommer til at fungere i praksis – OM man får lov til at “trække” sine deltagere med på næste begivenhed.