perhapsValg af PRÆMIE el. PRÆMIER?

 

Som jeg løftede sløret for i TIP 1, så hænger formål og valg af præmie OFTE tæt sammen.

Nogle gange giver valget af præmie formålet med konkurrencen…

Nogle gange giver formålet med konkurrencen valget af præmie…

Forvirrende? Lad mig tage udgangspunkt i den Facebookkonkurrence og case, som vi arbejder med på lige nu:

 

Scenariet, som du skal forestille dig er:

Jeg kunne være en forhandler af legetøj/spil…

Jeg kunne være producent af brætspil…

Jeg kunne være webshop med børnetøj/legetøj…

 

Brætspillet ”Skæg og skøre briller” er spritnyt på markedet!

Skægogbriller

Er jeg producent:
JA TAK – selvfølgelig vil jeg ha’ skaffet synlighed på produktet – jeg skal jo ha’ markedsført og solgt spillet!

Er jeg forhandler:
JA TAK – jeg har noget som er NYT, iøjnefaldende og som kan adskille mig fra konkurrenterne!

Hvorfor vælger Facebookfessoren spillet?

Det gør jeg primært fordi det er en MEGA-SOCIAL præmie!

Det er en PRÆMIE som har kvaliteter, som gør at den kan iscenesættes på Facebook!

Du kan skabe en IDENTIFIKATION med Facebooks ”hyggesegment” – jer, som bruger ALT for meget tid online, og som drømmer om mere TID, NÆRVÆR & HYGGE med familien!

Jer som nostalgisk tænker tilbage på dén tid, hvor familien IKKE sad med hver sin skærm – måske endda i hvert sit rum i hjemmet…

Præmien kan trække interesserede LIKERE til en Facebookside!

Præmien er perfekt til at skabe nogle efterfølgende vinkler, historier og masser af interaktion!
(mere om den del i et senere blogindlæg).

Så hvad kan vi konkludere? SOCIALE præmier virker som oftest bedre en bare DYRE præmier!
(Denne præmie koster 399,- – jeg har lavet succesfulde konkurrence med 2 x præmie til kr. 17,- pr. stk).
Præmien skal være naturligvis være tiltrækkende for din målgruppe, så du ikke tiltrækker de “forkerte” likere til din Facebookside.

FORMÅLET:

1. At få skabt en masse ORGANISKE (GRATIS) visninger af et NYT produkt med lav kendskabsgrad.
(STOR INTERAKTION = MANGE VISNINGER)
(KONKURRENCE = I accepterer mange flere opslag med samme produkt).

Alternativet: at skulle BETALE for en masse visninger, samtidig med at et sponsoreret opslag IKKE bliver modtaget på samme måde.

Nej-argumenter: dét at få en masse konkurrence-baserede visninger KAN irritere nogle mennesker, hvilket potentielt kan give badwill til produktet.

2. At få en masse mennesker til at lave ambassadørarbejde – at få dem til at fortælle de gode historier om et nyt, spændende brætspil til deres venner – uanset om de selv har prøvet spillet ej (vi anbefaler nemlig gerne for at iscenesætte os selv som gode hjælpere i forhold til vores venner).

3. At få skabt en ”behovsfølelse” hos målgruppen via gode historier, fællesskabsfølelser, nostalgifølelser osv. = skabt et større salg.

AKTUELT (i konkurrencen):

2015-12-07_15-40-50

På selve ”moderopslaget” på min Facebookkonkurrence iscenesætter jeg nogle identifikationspunkter – altså nogle udsagn, der kan få dig til at komme i den rigtige ”stemning”…

Den ene del af deltagelseskriteriet er at man skal skrive hvem man har lyst til at spille ”Skæg og Skøre briller” med…

Du føler/mærker, hvordan det vil være at deltage i denne sociale fælleskabs-situation med andre, som du har kær – når du forestiller dig en hyggelig spilaften, har du allerede taget det første spæde skridt til at føle en relation til produktet – et behov for at eje det…

Når deltagerne skal skrive i kommentartråden, nævner nogle deres mormor, onkel osv. mens andre tagger deres venner – uanset, så dét at folk nævner nogle de holder af, gør at der opstår en social værdi for deltagerne –uanset om de vinder eller ej, så har de måske allerede her, aftalt at de snart skal ses – til en spilleaften el. noget andet hyggeligt.

Rent konkurrenceteknisk, gør det naturligvis også at du helt uden det store arbejde trækker nye deltagere ind i din konkurrence, for folk tænker jo lynhurtigt: ”hvis jeg OGSÅ skriver i tråden, så forøger vi vores vinderchancer” + ”når nogen har tænkt på at de vil hygge med mig, så vil jeg også lige skrive at jeg gerne vil hygge med dem = tak fordi du tænkte på mig”…
(Så selvom mit hovedformål ikke var at få flere likere til siden, så sker det altså alligevel).

Det skal med STORE ORD NÆVNES, at man IKKE må stille som KRAV FOR DELTAGELSE, at man TAGGER sine venner!

Det har jeg heller ikke gjort her, men mange vælger at tagge venner uanset…det er deres valg!
Gråzone? Døm selv…hvis du synes at der er for meget “gråzone” over det, så skal du ikke gøre det – i denne situation mener jeg sagtens at det kan forsvares. Dine vinderchancer er jo lige store, uanset om du skriver, at du vil spille “Skæg og skøre briller” med din hund og kat…

GOOD or BAD? Der VIL naturligvis være nogle, som bliver irriterede over at blive tagget i en konkurrence, men som oftest ikke, fordi dén, der tagger dem, vil dem noget godt – noget hyggeligt – de vil DELE en præmie el. oplevelse med dem…

DELINGER på den anden side (som HELLER IKKE er LOVLIGE at stille som krav) – har i en langt større grad tendens til at irritere folk, fordi de ikke tilfører modtageren ret stor værdi.

EKSTRA TIP:
Ofte virker det FANTASTISK at man kan vinde DOBBELT-OP på præmier – altså at man skal betænke nogen med den ene præmie og selv beholde den anden – ELLER bare dét at man kan betænke andre i det hele taget, er et socialt HIT 😉
F.eks. hvem har gjort noget særligt for dig og fortjener “MÅNEDENS BUKET” el. lignende…

Håber at du fik noget ud af mit BLOGINDLÆG – DEL det gerne med nogle, som gerne vil afholde konkurrencer, som giver værdi og gevinst – OGSÅ for afholderen 😉

Kh.
Janne

I næste blogindlæg skal jeg nok skrive lidt mere konkret om, hvad der kan være smart at sætte som krav for deltagelse i en konkurrence.

P.S.
Hvis du vil vide mere om REGLER for afholdelse af konkurrencer på Facebook, så kig forbi mit blogindlæg om hvad man må, ikke må og hvad der kan være smart at tænke på.

P.P.S.
Har du brug for hjælp, indspark, inspiration til bedre Facebookkonkurrencer, indhold, synlighed, rækkevidde, kreative idéer, så se HER!

N.B. Præmien i den pågældende Facebookkonkurrence er sponsoreret af www.verdenssjovestespil.dk