Det må du og det må du ikke! Det SKAL du gøre!

clause-634904_640Svært at finde ud af hvad du MÅ og IKKE MÅ i forbindelse med en Facebookkonkurrence?

Der er primært hensynet til Markedsføringsloven OG Facebooks regler for afholdelse af konkurrencer – min fortolkning af disse finder du i et letforståeligt og overskueligt blogindlæg HER!

Du kan også se mit eget eksempel fra casen HER!

YDERLIGERE:

Udover at overholde konkurrencereglerne, skal du ha’ styr på et par andre ting – som f.eks.:

OPHAVSRET BILLEDER / GRAFIK:

Jeg køber/tager selv billeder her: Pixabay.com123rf.com og colourbox.com (førstnævnte er gratis, næste er billig – sidstnævnte bruger jeg, når jeg har brug for danske billeder, som ikke findes i den førstnævnte: fastelavn, tarteletter, flæskestege osv).

stockfotos

Jeg laver normalt min konkurrencegrafik i Photoshop Elements, MEN – er mere og mere forfalden til at bruge app’s, fordi det er hurtigt og ukompliceret:

Jeg anbefaler flg.:

WordSwag: iOS og Android

Den nye fede app fra Adobe: Spark PostiOS

Og ikke mindst LUMYER, hvor du kan tilsætte guldglimmer, sne og en masse andre smarte ting (+lave dit indhold om til video, som giver ekstra rækkevidde på Facebook: Android og iOs

Canva.com er også et megafedt program – findes både til computer og som app til iOs.

PERSONDATA:

Du skal naturligvis have styr på folks oplysninger, som er opgivet i forbindelse med en Facebookkonkurrence. Du skal redegøre for at at oplysningerne KUN bliver brugt til f.eks. at kåre en vinder og kontakte denne.
Afholder du konkurrencer i en dertil indrettet applikation, hvor du ”høster” mailadresser til senere emailmarkedsføring, skal du naturligvis følge reglerne for tilmelding til nyhedsbreve.

23127513_sPRÆMIEAFGIFT:

Sådan er det også i kongeriget Danmark – der skal sørme svares afgifter af præmier (over en bagatelgrænse på kr. 200,-) – det har altså ikke umiddelbart noget med Facebooks regler at gøre, men er et mellemværende mellem dig (virksomheden) og skattefar.

Du skal iøvrigt betale afgift af ALLE konkurrencer – ikke kun Facebookkonkurrencer!

Du registrerer konkurrence FØR du afvikler den – læs mere og indberet hos SKAT HER!

Foto: Vibeke Storm Frandsen

Foto: Vibeke Storm Frandsen

Håber at du kan bruge mine TIPS omkring Facebookkonkurrencer til noget – DEL dem gerne med andre :)

Kh.
Janne, Facebookfessor siden 2010.

P.P.S.
Har du brug for hjælp, indspark, inspiration til bedre Facebookkonkurrencer, indhold, synlighed, rækkevidde, kreative idéer, så se HER!