OPFØLGNING + EKSTRA TIPS

Sådan trækker du en random (og retfærdig vinder) af din Facebookkonkurrence:

socialpunch1

Jeg har valgt at bruge Social Punch (som er helt GRATIS at bruge) – andre foretrækker https://www.random.org/ 

Som du kan se, så sætter jeg URL’en på selve moderopslaget ind i softwaren (hvis du er I tvivl om, hvordan du finder URL’en på et specifikt opslag, så kig med i tidligere blogindlæg HER).

Du kan selv vælge kriterier for udvælgelsen (kommentarer, likes, reactions) og hvor mange vindere du ønsker at udtrække.

BONUS ved Social Punch er at du får lov til at oprette en VINDERSIDE, hvor du kan vise din konkurrencer = tillidsvækkende + du kan dele tiden på din Facebookside, når du afslører vinderen (erne) – se et eksempel her:

socialpunch2

KONTAKT af vinder(e):

Personligt plejer jeg at lave et opslag med vinderen, så alle kan se, at konkurrencen er afgjort og at den er reel (der findes mange humbug-konkurrence på Facebook):

2016-01-03_16-15-12

Her får jeg hurtigt kontakt til vinderen, men hvis hun IKKE havde meldt tilbage, har jeg også mulighed for at skrive i kommentartråden (i moderopslaget) el. sende en intern besked (på vegne af min side):

2016-01-03_16-17-51

 

Hvordan får du  konkurrencedeltagere til at blive faste LIKERE på din side?

Invitér deltagere til at LIKE din side (på vegne af din side):

Her ser du KONKURRENCE-opslaget:

2015-12-20_10-10-06

Du klikker på den ”fælles-mængden” af ”andre” som har liket dit opslag!

2015-12-20_10-11-07

Nu folder der sig dette billede ud, og du kan sende folk en invitation/opfordring til at LIKE din side.

Er det ok at invitere folk på den måde? Det må være op til dig selv at bedømme. Jeg har eksperimenteret en del med funktionen, og ikke registreret nogen decideret negativ feedback. Ofte opfatter folk det som en tjeneste, da de hermed har liket siden, så de får kommende opslag og evt. kommende konkurrencer.

N.B. Der er sidenhen sået tvivl om lovligheden af brugen af denne funktion – via en forhåndsbesked fra Forbrugerombudsmanden – læs mere HER!

HUSK at KUN ca. 95% af dine likere ser dine opslag i newsfeed og dermed aldrig går ind på selve din side.  LIKE-knappen er derfor ofte slet ikke så tilgængelig, som du måske går og forestiller dig. Folk er typisk blevet opmærksom på din konkurrence, fordi en ven deltager (underforstået at der er stor “risiko” for at de bare deltager UDEN nogensinde at blive liker på din side – og det vil du jo gerne have dem til at være, uden at kunne stille det som krav).

Når du har en kraftigt voksende konkurrencetråd, kan det også give god mening at smide et link til selve din side – med jævne mellemrum – hvor du ansporer folk til at LIKE din side – enten med argumenter mht. konkurrencer, el. argumenter som gør, at folk ikke vil gå glip af kommende content (smid teasere).

Apropos TEASERE:

I forbindelse med større konkurrence (el. jævnlige konkurrencer) – f.eks. sammenhængende konkurrencer som en jule- og/eller adventskalender, kan det give god mening at bruge en BEGIVENHED som TEASER!

2016-01-03_15-12-20 Efter at Facebook har lavet knappen: ”interesseret” som et supplement til ”deltager” er langt flere blevet villige til at klikke sig ind på en begivenhed og synligheden er stor – dels i newsfeedet – altså der er stor synlighed når ens venner klikker ”interesseret el. deltager” = skaber synlighed og tiltrækker flere.

NÅR du har fået folk til at klikke på ”interesseret/deltager”, så har du RENT skud igennem til dem. Underforstået du skal IKKE tilkæmpe dig en plads i newsfeedet og ”slå” Facebooks algoritme – NEJ – deltagerne får en notifikation HVER gang du poster noget i begivenheden. Det er værdifuldt, men sørme også værdifuldt at være opmærksom på, at du kan lynhurtigt komme til at virke spam’ende i din adfærd, så tænk dig godt om mht. hvor ofte du poster noget og dermed forstyrrer folk – pir’ nysgerrigheden 😉

Vil du vide mere om om hvordan man afholder kreative og ikke mindst EFFEKTIVE konkurrencer – via begivenhed ELLER Facebookvæg, så kontakt mig på janne@denskaevevinkel.dk eller bestil dit helt eget individuelle kursus lige HER!

De bedste konkurrencehilsner

Janne, Facebookfessor siden 2010.

Redigeret 11.08.18

Facebook Kommentarer