Algoritmen styrer dit newsfeed

– og ikke mindst dine likers newsfeed – så hvad bestemmer om dine firmaopdateringer bliver vist for en liker?

 

Algoritmen forklaret på ”menneskesprog”:

Facebooks værste frygt er, at DU bliver træt af at være på mediet og derfor bruger mindre tid eller i værste fald lukker din profil.

Dette er i bund og grund årsagen til at Facebook har valgt at lave en algoritme – altså en ”formel” som tilpasser indholdet i newsfeedet til den enkelte bruger. Der findes ikke to personlige profiler på Facebook med det samme newsfeed – alt indhold er individuelt tilpasset.

Lad os starte med et spørgsmål til dig? Har du nogensinde undret dig over, at du ikke ser ALT på Facebook?

Du kommer til at tænke på en ven, som du ikke har hørt fra længe og undrer dig: ”er han/hun ikke aktiv på Facebook længere?”.

Du smutter forbi vedkommendes personlige profil og ser at der er lavet en statusopdatering for 2 timer siden, men hey – du har ikke set noget fra personen i månedsvis?

Du er ét stort spørgsmålstegn???

Hvad med de Facebooksider du har LIKET? Ser du alt fra dem?

NOPE – du ser givetvis kun en mindre del af de nyheder, som du selv har besluttet dig for, at du gerne vil ha’ i dit newsfeed.

Er det FAIR?

Dét skal vi faktisk ikke diskutere her – vi nøjes med at forholde os til FAKTA.

Algoritmen er hemmelig (á la Googles algoritme) og Facebook ændrer den med jævne mellemrum, men én ting er 100% sikkert:

Den gennemgribende ting/faktor er altid ENGAGEMENT (som så måles på forskellige parametre som skifter løbende).

På ”menneskesprog”:

Facebook MÅLER konstant på DIN interesse for en bestemt type INDHOLD.

Hvordan kan de det?

Facebook registrerer hvad du RØRER ved:

Hvad du LIKER, kommenterer på, deler, klikker på – hvor lang tid du bruger på et opslag – hvor hurtigt du ”kaster” dig over et opslag – MANGE ting, som er kodet i én eller anden mystisk, matematisk formel…

 

Hvad kan du gøre generelt (som minimum)?

  1. tænke i, at du skal forsøge at engagere dine LIKERE
  2. tænke i timing af dine opslag (hvornår på døgnet du slår noget op)
  3. tænke i frekvens (hvor ofte du slår noget op)
  4. tænke i planlægning af indhold, som følger et sammenhængende tema
  5. tænke i evaluering af resultater og evig læring i at kende din målgruppe bedre
  6. sætte dig ind i Facebooks algoritme, så du VED, hvad der er HOT lige nu
  7. være opmærksom på negative reaktioner på dit opslag, spamanmeldelser og folk der skjuler dit opslag/alle fremtidige opslag.

 

HUSK at den korte genvej til at tjekke et opslag (på desktop) er at klikke på “antal nåede personer”:

Så folder der sig dette billede ud, hvor du nemt og hurtigt har adgang til en masse nyttig statistik:

BEMÆRK at der er flere faner end den viste – der er blandt andet en meget vigtig videofane, som viser en masse “goodies” mht. hvordan en video performer. Nu er dette ikke en “video-video” men en Facebook LIVE, som har lavet et ret godt hul rækkeviddemæssigt (og den er ikke færdig endnu), så snup bare dén læring: en god Facebook LIVE er guld mht. at skabe engagement blandt loyale likere og giver god rækkevidde.

 

Tillæg i ”nørdsprog”:

Algoritmen arbejder i fire trin:

  1. Opgørelse: Når du som person går på Facebook (f.eks. på mobil) producerer Facebook en opgørelse over alt det indhold (venner, sider og grupper) som du følger.
  2. Signaler: Baseret ud fra en lynhurtig datakørsel (data opsamlet fra tidligere handlingsmønstre), forsøger Facebook at træffe beslutning om, hvor interesseret du vil være i de forskellige historier, som er tilgængelige nu og her.
  3. Forudsigelser: Baseret ud fra data forsøger Facebook nu at forudsige og sandsynlighedsberegne forskellige udfald – f.eks. for om du vil kommentere, like, dele den specifikke historie.
  4. Resultat: Facebook laver en relevansscore ved at sammenlægge ovenstående informationer – relevansscoren er afgørende for om det givne indhold vises i dit newsfeed.

Udover de fire trin er der en vægtning mellem forskellige faktorer som styrken af relationen mellem venner, sider og liker, timing, frekvens, positiv/negativ interaktion og mange flere ting, som ændres løbende.

Med andre ord:

HOLD dig løbende opdateret, for redskaber/triggere/opbygning af opslag, som virkede perfekt i sidste uge, bliver du måske straffet for i næste uge.

Det er spild af din gode tid at sidde og skabe godt kvalitetsindhold, hvis du så ikke får den sidste, altafgørende faktor med: hvordan serveres indholdet bedst muligt i forhold til Facebooks algoritme: hvordan er indholdet pakket ind, hvornår serveres det m.v.

Facebooks algoritme – monster eller ven?

Det er op til dig og din tilgang.

Personligt ser jeg Facebooks algoritme som den ultimative mulighed for at stikke af fra konkurrenterne. Hvis du er langt bedre (end dine konkollegaer) til at forstå hvordan Facebooks algoritme hænger sammen og virker, så kan du udnytte denne viden til at komme foran i newsfeedet – foran i kampen om at skabe ambassadører og gode kunder, hvilket ikke er så dårligt – på forhånd undskyld for at bruge lidt af en kliché: “work smarter not harder” gør sig i dén grad gældende her.

Det tager tid at skabe indhold på Facebook, og dit tidsforbrug er en investering i succes. Med den rigtige viden om Facebooks algoritme kan du komme længere ud – få større organisk (gratis) rækkevidde på det samme tidsforbrug OG spare penge til boost og annoncering.

P.S. det er altså ikke så kompliceret som det nogen gange lyder – det handler om enkle redskaber, som du nemt kan tænke ind i dit daglige arbejde med Facebook. 

Deltager du i mine kurser/rådgivning er jeg naturligvis altid opdateret på de nyeste ændringer og dermed på, hvilket indhold, indholdsform der er afgørende for at skabe den gode, organiske rækkevidde som sikrer dig, at du opretholder dit community/din ”flok”, dine ambassadører og gode kunder.

Læs mere om mine individuelle kurser her: