gode kunder

Har du haft virksomhed i flere år, så ved du allerede, at der er stor forskel på kunder.

Nogle kunder elsker du bare at arbejde sammen og du betragter samarbejdet som en gensidig relation. Måske knytter du endda mere eller mindre private relationer med nogle af dine tætte kunder, fordi I har meget til fælles og god kemi.

Andre kunder er svære at gøre tilfredse og ”kemi’en hænger lidt”. Du føler dig måske decideret utilpas i deres selskab og bliver usikker på egne faglige færdigheder, fordi kunden hele tiden stiller spørgsmål til din viden og dine produkter.

Er du nystartet, så sælger du sikkert til alle, som vil købe af dig – uden den store tanke for, om I er et godt match – hvilket er helt naturligt i en opstartsfase.

Tænk, hvis man kunne styre dét med kundetypen lidt mere selv? At man primært tiltrak gode kunder – altså kunder, som er gode for dig og din virksomhed. ”God” kan være både ”forretningsmæssig god” og ikke mindst ”kemimæssig god”.

Det kan man faktisk godt, hvis man sender den rigtige kommunikation og markedsføring ud på de rigtige platforme.

I stedet for at famle i blinde, så giver et aktivt målgruppevalg dig en retning i forhold til at tiltrække de gode kunder, og det giver dig ikke mindst ro og en god mavefornemmelse i forhold til at træffe de rigtige valg, når det kommer til, hvor du skal markedsføre dig henne, og hvad du skal bruge dit markedsføringsbudget på (kurser, abonnementer, konsulenter osv.).

 

Jeg har flere gode redskaber i min værktøjskasse i forhold til at hjælpe dig med at finde din drømmekunde.

 

Jeg er certificeret kundetypeekspert i Emotionelle Kundetyper® og har i det hele taget rigtig mange års erfaring med at finde den rigtige kundetype og persona. Det kan være grænseoverskridende at skulle vælge, for man føler og frygter, at man vælger noget fra, men sådan er det ikke. I virkeligheden vælger du gode kunder til, og dét valg vil glæde dig i mange år fremover. Udover glæden ved at arbejde med gode mennesker, så er der også penge at spare på markedsføringen, fordi du også ved, hvad du skal vælge til og fra her.

 

Du kan læse mere om Emotionelle Kundetyper® lige HER

 

Personlige anbefalinger:

Læs denne af Martin Lindstrøms bøger – min favorit lige nu er ”Small Data”, hvor den verdensberømte, danske brandingguru gør op med idéen om, at store datamængder er vejen frem i forhold til at kende dine kunder bedre – nej, han sover med kunderne – og dét i bogstavelig forstand.

Vi burde alle sove eller flytte ind hos vores kunder, før vi går i gang med at udvikle nye produkter og ydelser, så ville vi spare mange timer og penge.

3 hurtige spørgsmål og svar:

Når du nu er certificeret i Emotionelle Kundetyper®, kan du så kun tage udgangspunkt i dén måde at lave målgrupper?

Nej, Emotionelle Kundetyper® er bare ét af redskaberne i min værktøjskasse. Du skal kunne ”eje” denne tilgang, ellers vil det ikke fungere for dig. Der findes andre modeller, som måske passer bedre på din virksomhed – dét er noget vi arbejder med, når vi mødes og skal tage hul på din markedsføringsstrategi.

Skal jeg ha’ styr på valg af kundetype, inden vi begynder at arbejde med Facebook?

Nej det behøver du slet ikke. Selve valget af kundetype kan være en del af den rådgivning du køber hos mig. Eftersom jeg er certificeret i Emotionelle Kundetyper®, er jeg uddannet til at foretage den helt rigtige analyse, så du ikke kommer til at vælge forkert. Valget er selvsagt enormt vigtigt for dig og din virksomheds fremtid, så det bør tages med alvor og seriøsitet.

Er det ikke vildt at vælge én farve/én kundetype ud af 4 mulige?

Det er slet ikke så vildt og ”farligt” som det lyder, for vi er ikke én type, men ejer flere farver hver især. Typerne er ikke persontyper, men kundetyper og det handler om at skabe følelsesmæssig købsmotivation hos den enkelte budskabsmodtager. Vi kan sagtens fremkalde en farve hos en person, som måske primært er en anden kundetype – bare fordi vi vælger at kommunikere ”farve-rent”, så vi rammer altså mange flere end du umiddelbart tænker.

Vi bruger Janne som ekstern rådgiver og sparringpartner på Jutlander Banks facebookside. Og selv om det ikke er Janne, der varetager den daglige drift af siden, bidrager hun løbende med engagement, store tanker og skæve ideer.

Janne er en jordnær nordjyde, der ser muligheder i stedet for begrænsninger og altid med udgangspunkt i et forretningsmæssigt perspektiv.

Jeg kan varmt anbefale Janne, der ikke blot er en kreativ og passioneret ildsjæl. Janne bidrager i vores samarbejde også med stor viden og erfaring når det handler om annoncering og tekniske muligheder på de sociale medier.

Orla Kjær Christensen

Marketingschef, Jutlander Banks hovedsæde, Aars