I Silicon Valley blev jeg inviteret en tur i supermarked – altså af Carsten fra InspireAnalytics (se tidligere blogindlæg her)…

Vi havde snakket iværksætteri og sociale medier det meste af en eftermiddag, og lige pludselig tog snakken en hel anden drejning. Med slet skjult stolthed i stemmen, ville Carsten vise mig et helt specielt supermarked i dalen.

Stedet hedder Whole Foods Market og var HELT unik – inden for LÆKKERHED altså – og kommunikation i både billeder og ord!

En oase i en stat, hvor modsætningerne konstant rykker i hinanden, når det kommer til fødevarer…

Der findes et bredt udvalg af spændende nationale retter, som de forskellige folkslag har taget med sig til Californien…

Der findes Jello, som nærmest er selvlysende – der findes JUNK (fast) food i ALLE tænkelige afskygninger og nogle i meget betænkelig kvalitet (men billigt er det)…

Og så findes der en “fløj” inden for fødevarer, hvor værdier som: bæredygtighed, social ansvarlighed, miljøbevidsthed og andre gode ting er i højsædet!

Whole Foods Market er summen af disse fede værdier (ja, min personlige holdning skal du ikke være i tvivl om – har arbejdet med fødevarer tidligere, og har i dén grad gjort mine erfaringer med de store supermarkedskæder i Danmark).

Hvis du savner lidt mere baggrund, så tjek lige deres website ud her: Mission & Values!

Men én ting er værdier og mission beskrevet på et website – det har vi set før, ikke? Hvordan ser det ud i virkeligheden? Hvem bestemmer hvilke fødevarer der skal være præsenteret? – For de visuelle, så tag en tur igennem FRUGT- og GRØNT-afdelingen her:

Nr.1

Nr.2

Nr.3

Nr.5

Nr.10

Nr.6

Nr.8

Nr.7

Nr.11

Nr.9

Hvad tænker DU?

Jeg tænkte LÆKKERT, LÆKKERT med lidt ekstra LÆKKERT på 🙂

Der er kræset for alle detaljer – alt er arrangeret købervenligt! Personalet er superskarpt og spørger ind til DIG, og hvad du har behov for hjælp til! – Jeg tænker NEMHED og TILGÆNGELIGHED!

Der findes selvfølgelig også en FLOT Facebookside, hvor man oversvømmes af lækre billeder (appetitskabende billeder):

facebookpage

 

Der er lagt vægt på DIG som modtager – du får masser af lækre opskrifter og bliver anerkendt for din hjælp med udvikling af website osv… DOG – er der én ting, som springer i øjnene – siden er LUKKET for opslag udefra – det synes jeg jo bare er den største FALLIT-erklæring når det kommer til dialog…

OK – 1.5 million likere er også en håndfuld at håndtere, men det kan faktisk godt betale sig at lægge sin kundeservice ud på Facebook, hvor folk alligevel færdes – det viser imødekommenhed, mod og åbenhed og hvad med alle roserne? De pæne ord, som folk gerne ville ha’ skrevet på siden? Jeg ville gerne ha’ skrevet noget, men ønsker ikke at smide mine roser som en kommentar på ét eller andet opslag som handler om noget helt andet – og dét er jo den eneste mulighed jeg er overladt til…

Ellers vil jeg bare bemærke hvor ofte man opdaterer – det er altså ikke ualmindeligt med 2-3 opslag om DAGEN! – Der skal vi også tænke os hen i Danmark – og det kan man sagtens – når man bare sørger for at der følger VÆRDI med opslagene – VÆRDI for modtageren altså 😉 – Ha’ altid FOKUS på modtageren og dennes interesser – så kan du sagtens opdatere ofte og dermed øge din rækkevidde!

Instagram er bare SWELL – tjek den ud HER!

Tak fordi du kiggede med – snup dig en snack hvis du blev lækkersulten af alle de lækre grøntsager og frugt – det gjorde jeg!

Håber at du kan lade dig inspirere til at gøre bare en lille ting anderledes i din virksomhed:

Kunne du “pakke” dine produkter anderledes?

Kunne du tilknytte/synliggøre nogle historier sammen med dine produkter?

 

Fra USA – Janne, facebookfessor med hang til god service, gode værdier og gennemført kommunikation! 

 

Facebook Kommentarer