Kære læser,

 

Hvilken TYPE er DU som virksomhed på Facebook?
Er du FØLG MIG/FIND OS på Facebook-typen? Det er der en ret høj risiko for, for der er stadig MANGE!

 

Hvordan definerer man en ‘FØLG mig/FIND os’-type?

 

1. Du oprettede i sin tid en Facebookside en søndag aften.
2. Du har IKKE gjort dig nogle særlige overvejelser om, HVORFOR du skal være på Facebook som virksomhed.
3. Du har ikke gjort dig nogle særlige overvejelser om, HVAD du skal levere af indhold på din Facebookside.
4. Du har smidt et link på dit website, hvor der står ’FØLG MIG’ el. ’FIND OS’ på Facebook.
5. Du tænker STADIG: ’aaaah… ved ikke lige hvad jeg skal med det dersens Facebook – synes ikke at det giver mig hverken ambassadører el. kunder.
6. Du har under 500 likers.
7. Du tror stadig at det skal være 100% GRATIS at være virksomhed på Facebook.

 

ADVARSEL! – I dag kommer jeg til at skrive et ALT for langt blogindlæg, men det lægger mig altså MEGET på sinde dét her emne!

 

Hvorfor er det noget der berører mig? Det er dét fordi jeg føler at ALT for mange får ALT for lidt ud af deres indsats – deres TID på Facebook! – Jamen rager det mig? Ja, det gør det faktisk, for jeg ønsker ALLE succes, fordi det ikke kræver ret meget! – Du bruger ofte tiden alligevel, så hvis du nu brugte den LIDT anderledes, kunne du kravle…rejse dig op…

 

Fra KÆLDERNIVEAU til STUEPLAN til OVERETAGE-plan – udsigten er bare SÅ meget bedre deroppe fra 😉11884238_s (2)

 

LEVEL 3 / vi kalder det kælderen:
Luften kan godt være lidt ’indelukket’. Du bruger mest energi på at fortælle om hvad DU går og laver. Du har jo hørt om ’storytelling’, så ??? ja, du fortæller masser af historier om nye produkter, den messe som du lige har været på, den nye fede kunde, som du lige har landet…
Du bruger din Facebookside som det jeg lidt brutalt kalder en ‘elektronisk’ opslagstavle. Her finder man de seneste NYHEDER om din virksomhed!

Hvis du kan se en masse ’MIG, MIG, MIG’, så er du givet vis en ’kælderbruger’ på Facebook!

 

LEVEL 2 / vi kalder det stueetagen:
Luften er bedre her, for vi har STORE vinduer. Har du store VINDUER? Smukke, farverige VINDUER, som bliver ’husets ØJNE’ – jeg mener BILLEDER! I stueetagen ER vi blevet bevidste om, hvordan adfærden på Facebook adskiller sig væsentlig fra adfærden på f.eks. et website.
Folk FINDER dig IKKE – de går IKKE ind på din facebookside og LÆSER alt hvad du har skrevet i den forgangne uge – sådan fungerer Facebook bare ikke!
Og det gælder ALLE – også de dygtige, skarpe og spændende sider! Statistisk set går 5% ind på din side (ofte førstegangsbesøgende) 95% ser dig i deres NEWSFEED – vel at mærke i stærk KONKURRENCE med alle de andre sider, som de har LIKET + deres VENNER!!! – Er du SIKKER på at du overhovedet bliver SET?
Måske tiden er kommet til at få ’pang-farver’ på gardinerne – HUSK at 80% af alle mennesker er meget visuelle, så hvis dine opdateringer bliver SET, så er der ret stor sandsynlighed for at de også bliver LÆST!

 

LEVEL 1 / Overetagen, 1. sal – her hvor der er HØJT til himlen og udsigten er fængende!
Hvis du ligger på ryggen og kigger op – ud af et ovenlysvindue, så føler du dig RET meget tættere på himlen, ikke? Social Media heaven ER INDHOLD! CONTENT!
Dit hovedfokus er CONTENT – INDHOLD, som IKKE handler om DIG – dét er her, hvor du skaber et ’community’ – her, hvor du skaber et AMBASSADØR-KORPS! – Det er hér, hvor det er sjovt at lave markedsføring: ’because it doesn’t feel like marketing’ (citat: Ann Handley).

 

Her har du selvfølgelig fokus på at få ALLE dine kunder ind med en go’ og udkommunikeret strategi om, HVAD de kan forvente at FÅ på din Facebookside. Dine kunder kender dig allerede, så de er simpelthen den bedste base for din ambassadøruddannelse! Du nurser og faciliterer et ’rum’ – kald det en ’lomme’ på Facebook, som folk IKKE kan undvære, fordi du giver dem bare så meget VÆRDI! – IKKE kun værdi i form af tips og råd – der er SÅ meget mere i Facebook – HUSK at det er et SOCIALT medie! Giv folk SOCIAL værdi!

Kig din målgruppe DYBT i øjnene og lær dem at kende! – HVAD rører sig hos dem? Hvordan kan du gøre dem glade? Altså ved at servere et FAD med mange retter, en ’hemmelig’ menu – retter, som de ikke havde tænkt på selv at bestille på menukortet? Noget udover dét de forventer!

 

OK, så blev 1. salen til en restaurant med ELITE-SMILEY og jeg er på vej ud i noget, som er svært at skrive generelt om, men det er bare så GRUNDLÆGGENDE vigtigt for mig, at DU får nok ud af din tid på Facebook som virksomhed:

 

1. At DU har det sjovt når du når du arbejder med din Facebookside
2. At DU får et flow i dit arbejde, for det ER en stor arbejdsindsats at være virksomhed på Facebook.
3. At DU får NEM tilgang til idéer til hvordan du kan skabe FÆNGENDE INDHOLD! – Uden at det koster hjernevrid og mange timer.
4. At folk DELER dine ting, så du får et flow i din tilgang af nye LIKERS.
5. At du får det livsvigtige engagement på din Facebookside, så folk også SER dine opdateringer, for det er IKKE givet, selvom de har LIKET din side.
6. Sidst, men absolut IKKE mindst at du får dén her tilstrømning at kunder, som bare kontakter dig af sig selv!

 

Nå, men det var helt forløsende at få skrevet disse ting, som kommer direkte fra mit hjerte – TID ér en knap faktor hos de fleste, så brug den rigtigt – få noget ud af tingene!

HUSK at FØR du kravler op på 1. sal, skal huset ha’ et godt og solidt fundament – ellers bliver det bare ’pustet’ omkuld i næste efterårsstorm 😉

 

Hvis du vil i dybden med DIT indhold, så arbejd med det! Brug TID på at tænke INDHOLD og STRATEGI – det er aldrig for sent! – Hiv en dag ud af din kalender, sluk for telefonen! Find en makker, så I kan spille ’bold’ op af hinanden og komme med feedback!

 

Trænger du inspiration – NY læring, så tjek min aktuelle kursuskalender ud HER!

 

Facebook Kommentarer