15274677_s (2) - KopiFik et spørgsmål fra Heidi på LinkedIn den anden dag:

Hvorfor lave en julekalender for at blive set? Det starter vel med indholdet og formål, og ikke om at skyde med spredehagl i form af en julekalender til konkurrencerytterne (som formentlig er ligeglad med dit produkt)?

 

Et spørgsmål jeg blev utrolig glad for. Det er SÅ vigtigt spørge sig selv OM man (i det hele taget) vil lave konkurrencer på sin facebookside? Hvis svaret er ”JA” – så kræver det både planlægning og ikke mindst nogle gode overvejelser i forholde til formål, mål og gevinst – sidstnævnte mener jeg DIN GEVINST – altså hvad DU skal have ud af at bruge ressourcer på en facebookkonkurrence.

Helt konkret skrev jeg følgende svar til Heidi:

Kære Heidi,
Jeg er rigtig glad for at du spørger – for ja, alt for mange virksomheder laver intetsigende, ulovlige og ikke mindst spammende konkurrencer og det er superærgerligt for deres brand. …og i denne sammenhæng beskrives tre forskellige kurser, så dét at lave en konkurrence hænger ikke (nødvendigvis) sammen med at “blive set” – det sidstnævnte er vedr. et kursus i at skabe større organisk rækkevidde på en facebookside!  Mit kursus er netop udviklet for at folk kan tilegne sig kompetencer, som gør at deres konkurrencer bliver en gevinst for alle – ikke mindst afholderen af konkurrencen.

Konkurrencer som er relationsskabende og med et indhold, som gør at den rigtige målgruppe tiltrækkes – og sidst men ikke mindst lovlige og ”ikke-irriterende/spammende”… Det handler om strategi, teknikker og en masse praktiske, håndgribelige tricks, som gør at man kommer i mål – om det så er en julekalender el. en anden konkurrencetype.
Ha’ en dejlig mandag, Mange hilsner Janne

Så lad mig give dig nogle helt konkrete TIPS til HVAD du (blandt andet) skal tænke på:

1. Hvad er dit FORMÅL med at lave en konkurrence?

  • Ønsker du bare at FORÆRE ting væk for at forkæle dine LIKERE?
  • Ønsker du at ØGE din LIKERESKARE på Facebook?
  • Ønsker du at sætte FOKUS på NYE produkter/ydelser for at ØGE kendskabsgraden?
  • Ønsker du at SÆLGE nogle bestemte produkter/ydelser i slipstrømmen af en konkurrence?

 

2. Hvad er dit MÅL med at lave en konkurrence?

  • Sæt dig helt KONKRETE mål/tal på hvad du vil opnå!
  • Hvilke LIKERE vil jeg TILTRÆKKE?
  • Hvor mange LIKERE skal jeg opnå via konkurrencen?
  • Hvor mange produkteksponeringer?
  • Hvor mange SALG osv. osv.?

 

3. HVORDAN kommer du i mål?

  • Vælg en PRÆMIE som appellerer til målgruppen!
  • Konstruér konkurrencen så den er SOCIAL (det mest oversete faktum på Facebook)!
  • Lav den rigtige struktur, så du HYPER konkurrencen i tilpas tempo.
  • Få lavet en go’ historie/SPIN, så du hele tiden kan tilføre konkurrencen en ny VINKEL og NYT BENZIN!
  • Lav en plan for hvordan du evt. vil annoncere konkurrencen som tillæg!

 

Bliver du TÆNDT på at lave en FED konkurrence – måske en SJOV julekalender? Trigger det dit eget ”konkurrence-gen”? Så kom med på mit nye facebookkursus: KONKURRENCER m/GEVINST [også for dig] – her OMSÆTTER vi ovenstående til NEM praksis og helt i øjenhøjde med dig og dér, hvor du er på Facebook!

P.S. Jeg er en erkendt ”sucker” for sjove konkurrencer – opsætter og drifter rigtig mange konkurrencer for kunder – enten som fast Community Manager, mentor el. bare på ad hoc aftaler – så har stor erfaring at dele ud af og kender (naturligvis) faldgruber, regler/markedsføringslov som også skal overholdes.

Facebook Kommentarer