Ja, det er og bliver en svær størrelse på Facebook! 2013 blev året hvor Facebook ændrede deres strikse konkurrenceregler radikalt, så konkurrencer blev ’allemandseje’ – underforstået at du ikke længere behøvede at investere i et konkurrencemodul/-applikation el. lave ’lyssky’ konkurrencer, med angsten for en sidelukning hængende som en mørk skygge over dig.
Status efter 4 mdr.: Facebook vælter fortsat med ulovlige konkurrencer med tasker, sko, bælter og andet ’damegrej’ – det er smadderærgerligt, for nu er det faktisk blevet ret simpelt at gøre det lovligt. Ikke nok med at det er simpelt, de nye regler giver også gode muligheder for at lave konkurrencer som er kreative – som gør at din investering munder ud i et resultat.
Så medmindre du synes at det er sjovt at forære ting væk med afregning i form af en håndfuld likers af tvivlsom kvalitet, så er det tid til at åbne øjnene for helt andre muligheder. At lave konkurrencer handler ikke kun om at ’skaffe’ likers, det handler om at skabe produktfokus, sælge billetter til events, skabe bånd og mange andre ting. Alt bunder i at lægge en god, enkel strategi og lære hvordan man bedst får value for sin investering. Det behøver ikke at være kompliceret, men kunne faktisk ende med at være ret sjovt.
5 hurtige TIPS:
1. Tænk i at skabe positive vibes om dit brand.
2. Tænk i sociale præmier og målgruppe – virker meget bedre end ’bare’ dyre præmier.
3. Planlæg, gennemfør og evaluér dine konkurrencer – måler du f.eks. negativ feedback på dine opslag?
4. Udover FB’s regler er det i dén grad også vigtigt at markedsføringsloven overholdes.
5. Skab tillid og troværdighed – husk at vise at der er ’rigtige’ præmier og rigtige vindere.
HUSK at det handler om at skabe goodwill derude – ikke badwill omkring dit brand
Mange hilsner
Janne
NY kursuskalender for foråret 2014 finder du her: http://bit.ly/1dCPPKd