Er det dig, folk skal tale om og anbefale?

Find dit guld på sociale medier.

Du kender det godt. Du står og skal finde et godt hotel i Berlin – en ny IT-mand til at hjælpe dig med din genstridige laptop – inspiration til sightseeing i Florida, eller noget helt fjerde. Slår du op på Google, får du i omegnen af 1.000.000 resultater – og så er du jo i bund og grund lige vidt. Slår du det op på din (personlige) Facebook-profil, får du dine venners personlige anbefalinger – som du lytter til i langt højere grad end mere eller mindre ’købte’ Google-resultater. Hvor stor er sandsynligheden for, at du i sidste ende vælger det hotel, den IT-mand, den laptop, de seværdigheder, dine venner har anbefalet? Ret høj, ikke?

Hvad nu, hvis det kunne være dine produkter/ydelser, der blev anbefalet på den måde – helt uden, at du skal røre en finger? Tænk selv videre… hvilken betydning ville det have for din forretning?

Facebook (og andre sociale medier) handler om at skabe de ambassadører, der på eget initiativ taler om dig og dine produkter – og før du har set dig om, ringer kunderne selv og beder om at købe hos dig!

Hvordan når vi så dertil – det må være hårdt arbejde?

Ja og nej. Facebook er ikke et quickfix, der fra dag til dag giver tusind nye kunder i butikken. Facebook er ikke et sted, hvor du kan poste en gang om måneden og forvente et kæmpe boost af din omsætning. Så ja, det kræver en vedholdende indsats.

Men det er en indsats, der er sjov og givende, hvis du har de rigtige redskaber og ved, hvordan du skaber dét indhold, der får dig helt tæt på dine likers og giver engagement, dialog og aktivitet – og i sidste ende gør dem til ambassadører, der selv skaber indhold og taler om dig og dine produkter.

Se, lyt og lær via min model “Ambassadørcirklen” her (den forklarer det enkelt og i letforståeligt “menneskesprog”):

Du bygger relationer med mennesker og det er slet ikke svært, hvis du godt kan li’ mennesker. Det føles ihvertfald meget nemmere end at lave “markedsføring og salg” for de fleste, så det handler om mindset.

Sæt lidt “i banken” hver dag og du vil se at de store udbetalinger viser sig over tid – dét giver salg med god mavefornemmelse.

 

Er du i tvivl om hvordan du kommer i gang eller videre, så lyt med til et par gode anbefalinger her:

 

Facebook-fessorens værktøjskasse

Uanset hvor du er med din Facebookside eller Instagramprofil, har jeg redskaberne, der kan hjælpe dig videre. Gå på opdagelse i min redskabskasse i menuen og se, hvordan jeg bedst kan hjælpe dig. Eller kom lidt tættere ind på livet af mig på min blog, hvor jeg deler ud af gode råd og oplevelser fra min hverdag.

Ønsker du specifikt at jeg kommer ud og holder kursus i din virksomhed, organisation, erhvervsråd eller netværk, så tjek mulighederne ud her.

Mange hilsner
Janne, Facebookfessor og indehaver

Heidi Helene Sørensen

Anna Hjort

Christina Da Silva

Helle Jørgensen

Marianne Hald

Mette Fuglsang

Pernille Højland-Rønde

Om Den Skaeve Vinkel

Janne Schmidt Nielsen

Jeg har arbejdet med rådgivning om markedsføring på Facebook siden 2010 og er dermed blandt Danmarks mest erfarne rådgivere på området.

Jeg brænder for at hjælpe dig i mål med dine drømme og visioner på Facebook – uanset om de handler om at skabe et drømmeliv som selvstændig, trække flere loyale kunder til en mindre virksomhed eller skabe effektivt salg for en stor butikskæde.

Det er vigtigt for mig, at ”we’re in this together” – derfor tager mine kurser og rådgivningsforløb altid udgangspunkt i dig som deltager, så du føler, du tager hjem med masser af ny viden og værktøjer, du kan bruge fra dag 1.

Vi bruger Janne som ekstern rådgiver og sparringpartner på Jutlander Banks facebookside. Og selv om det ikke er Janne, der varetager den daglige drift af siden, bidrager hun løbende med engagement, store tanker og skæve ideer.

Janne er en jordnær nordjyde, der ser muligheder i stedet for begrænsninger og altid med udgangspunkt i et forretningsmæssigt perspektiv.

Jeg kan varmt anbefale Janne, der ikke blot er en kreativ og passioneret ildsjæl. Janne bidrager i vores samarbejde også med stor viden og erfaring når det handler om annoncering og tekniske muligheder på de sociale medier.

Orla Kjær Christensen

Marketingschef, Jutlander Banks hovedsæde, Aars