Konkurrenceregler på Facebook

Konkurrenceregler på Facebook – helt enkelt og ligetil!

Det behøver nemlig IKKE at være svært – så her får du det “råt for usødet” – ingen undskyldninger for at bryde markedsføringsloven og Facebooks konkurrenceregler mere – din “uskyld” er hermed brudt 🙂

(Nedenstående er et mix af Facebooks konkurrenceregler OG markedsføringsloven)

Når du opsætter/gennemfører en konkurrence på Facebook, så HUSK følgende regler:

Du må gerne bede folk om at LIKE et opslag (som betingelse for deltagelse i konkurrencen).

Du må gerne bede folk om at kommentere et opslag (som betingelse for deltagelse i konkurrencen).

Du må gerne bede folk om at LIKE din side (som betingelse for deltagelse i konkurrencen). *

Du må IKKE bede folk om at DELE et opslag ELLER selve siden til egen profil eller venners tidslinje (som betingelse for deltagelse i konkurrencen).

Du må IKKE bede folk om at TAGGE sig selv eller deres venner (som betingelse for deltagelse i konkurrencen).

Du må IKKE udlove en præmie ved et bestemt antal LIKERE (medmindre dette sker EFTER at du har opnået din milepæl). Gør du det tidligere, giver du incitament til deling, hvilket ikke er lovligt.

Du må IKKE udlove en EKSTRA præmie ved et bestemt antal deltagere (så påfører du deltagerne et incitament til at dele).

Du må IKKE love at deltageren FORDOBLER sin vinderchance ved at DELE konkurrencen.

Du SKAL huske at fraskrive Facebook for ethvert ansvar i konkurrencen: F.eks. kan ordlyden være: ”Denne konkurrence er hverken sponsoreret, støttet af, eller på anden vis associeret med Facebook”

Du SKAL også oplyse deltagerne om forskellige fakta omkring konkurrencen:

Konkurrencens varighed.

Hvordan du finder/udtrækker vinderen (lodtrækning/selektiv udvælgelse m.v.).

Hvordan/hvornår og hvor vinderen offentliggøres.

Hvordan vinderen kontaktes.

Nærmere beskrivelse og værdiangivelse af præmie.

Evt. aldersmæssige (f.eks. ved alkohol) eller geografiske begrænsninger i deltagelsen.

Hvorvidt præmien skal afhentes el. bliver leveret.

Skriv hvad du gør med de data, der bliver indsamlet via konkurrencen: f.eks. at de KUN bliver brugt til at trække/finde en vinder og ikke anden markedsføring”.

Samtidig er det også SMART at oplyse:

Opfordring til at vinderen efterfølgende sender billeder, som du må bruge på Facebook/i din markedsføring generelt.

Kontaktmuligheder/virksomhedsdata til/om konkurrenceafholder.

Evt. begrænsninger af hvor mange gange man må deltage (1 gang pr. profil/alle de kommentarer, som man vil?)

Hvem der må deltage (man kan med fordel fraskrive medarbejdere, samarbejdspartnere o.lign.).

Hvor svært kan det være? Konkurrenceregler på Facebook – overhold dem nu!

HUSK også

PRÆMIEAFGIFT:

Sådan er det også i kongeriget Danmark – der skal sørme svares afgifter af præmier – det har altså ikke umiddelbart noget med Facebooks regler at gøre, men er et mellemværende mellem dig (virksomheden) og skattefar.

Læs mere hos SKAT HER!

Selve registreringen/indberetningen foregår ved brug af blanket 29.063, som kan findes på www.virk.dk.

Bliver du HELT nørdet omkring emnet, så kan du selv gennemlæse Facebooks egne konkurrenceregler HER!

Du BØR under alle omstændigheder gennemlæse dette fra Forbrugerombudsmanden HER!

De nye SPAM-retningslinjer fra Forbrugerombudsmanden er også et “must” at læse – find dem HER!

Og én ting er at lave lovlige konkurrence – noget andet er at lave gode konkurrencer – altså med gevinst for DIG, som afholder konkurrencen – se hvordan du får hjælp, indspark, inspiration til bedre Facebookkonkurrencer, indhold, synlighed, rækkevidde, kreative idéer HER!

Har du lyst til se min Facebook LIVE omkring Facebookkonkurrencer, så kig med her:

2017-01-31_21-42-31

Mange hilsner

Janne, Facebookfessor siden 2010.

…og er du stadig i tvivl? Stil gerne spørgsmål på min Facebookside helt GRATIS!

 

** DISCLAIMER ** – det er altid op til dig selv – som erhvervsdrivende – at holde dig opdateret på lovgivningen på området. Dette blogindlæg er blot en vejledning.

Seneste revision: 24.11.20

P.P.S.:

TIPS-række omkring ALT – valg af præmier, varighed på konkurrencen, dét at holde liv i en konkurrence – dét at få folk til at LIKE din side – læs og lær:

Planlægning og forberedelse:
https://denskaevevinkel.dk/facebookkonkurrence-tip-1/

Valg af præmie(r) som rykker:
https://denskaevevinkel.dk/facebookkonkurrence-tip-2/

Varighed af en konkurrence – hvordan man holder liv i den:
https://denskaevevinkel.dk/facebookkonkurrence-tip-3/

Regler for konkurrencer + do’s & don’ts
https://denskaevevinkel.dk/facebookkonkurrence-tip-4/

Sådan får du flere LIKERE ud af dine konkurrencer, trækker vindere + bonus tips:
https://denskaevevinkel.dk/facebookkonkurrence-tip-5/

*)
Da jeg får en del spørgsmål ang. denne konkurrenceregel, har jeg valgt at uddybe:

MÅ man bede folk om at LIKE ens Facebookside som et krav for deltagelse (eller for den sag en samarbejdspartners Facebookside)?

I nov. 2014 besluttede Facebook sig for at fan-gating ikke længere var tilladt i applikationer, hvilket af mange blev tolket som om, at det dermed IKKE var lovligt at bede folk om at LIKE en Facebookside som deltagelseskrav i det hele taget.

Efterfølgende har diskussionen bølget lidt frem og tilbage, men jeg mener IKKE at der er noget ulovligt ved at bede folk om at LIKE en Facebookside fordi:

Facebook har igennem de seneste år forenklet deres ”regler”: underforstået ”promotional guidelines”, og i højere grad ladet deres guidelines være mere overordnede, samtidig med at de lader detaljerne være op til national lovgivning, hvilket jeg KUN kan hylde!

I Facebooks spæde opstart løb man ind i flere problemer, fordi man i nogle tilfælde konfliktede med nationale love – både indenfor persondata og markedsføring – deraf forenklingen.

Ved ikke om det gør det mere brugervenligt som sådan, men da alle erhvervsdrivende jo ER forpligtet til at sætte sig ind i gældende lovgivning, så er der ingen undskyldninger for ikke at vide hvad man må og ikke må, når man driver virksomhed.

M.a.o, så forholder det sig naturligvis ikke sådan, at man ”må gøre ALT dét der ikke står i promotional guidelines” – det forholder sig sådan, at hvis noget ikke specifikt er nævnt, så må man forholde sig til dansk lovgivning, så jeg refererer til markedsføringsloven mht. den nævnte klausul.

Der er intet i markedsføringsloven (persondataloven og andre danske love i det hele taget), der indikerer, at det skulle være ulovligt at bede folk om at like en Facebookside, som krav for deltagelse i en konkurrence. Det må vel parallelt ses som en pendant til at bede om en email-signup i forbindelse med en konkurrence. Så længe man som deltager – uden besvær og til enhver tid kan afmelde sig igen – og det kan man jo så let som ingenting.

Revideret juni 2021.

 

Facebook Kommentarer