>> BREAKING NEWS <<
…Runger det på Facebook i disse timer…
En blanding af forvirring og frustration blander sig med måben og opgivenhed…
Er det slut med at være virksomhed på Facebook? Er det enden på enden?
Kan man stadig være der, hvis man betaler for at få sit indhold vist?
Er der overhovedet plads til mere ”betalt indhold” på Facebook?
Vil priserne på Facebookannoncering stige til urimelige højder?
FAKTA:
Facebook har annonceret at de laver en ændring af algoritmen, som gør at venners nyheder får en større og mere fremtrædende placering i dit newsfeed.
Mark Zuckerberg: ”At its best, Facebook has always been about personal connections. By focusing on bringing people closer together — whether it’s with family and friends, or around important moments in the world — we can help make sure that Facebook is time well spent.”
Du kan læse hele Mark Zuckerbergs update HER (KLIK på billedet):
Læs Facebooks officielle udmelding HER:
Når du er færdig med at læse selv, så vil jeg fortælle HVAD jeg læser mellem linjerne?
Min fortolkning af baggrunden for denne udmelding (og efterfølgende ændring af algoritmen):
Kort sagt er der gået en masse politik, økonomi og magt i tingene…
Facebook er igennem længere tid blevet presset mht. datahåndtering, fake-news-problematikker, blevet indkaldt til høringer i bl.a. Kongressen, så m.a.o. ligner det en ”charme-offensiv” for at skabe good-will og lette presset på Facebook, som er blevet en kæmpestor magt, når det kommer til at kunne påvirke folkeholdninger, meningsmålinger, politiske beslutninger og dét der er værre.
Dette emne har altid været kontroversielt og er blevet styrket gennem årene – primært i takt med at flere og flere søger deres nyheder på Facebook, og hvem bestemmer dybest set, hvilke nyheder der rammer dit newsfeed? Dén lader jeg bare hænge dér…
Hvad er ellers Facebooks motivation bag ændringen?
Intet nyt – Facebook har altid stået for at styrke relationen mellem mennesker – på tværs af landegrænser og verdensdele – at give folk et talerør og evnen og muligheden for at dele indhold.
Så ja, vi virksomheder har ALTID været ”sekundære” og det har altid været en grundlæggende præmis for vores eksistens på Facebook. I takt med at newsfeedet bliver mere og mere belastet (specielt på mobil, hvor pladsen er mere begrænset), så bliver vi virksomheder presset.
M.a.o. mener jeg ikke at der er meget nyt under solen her…
Punkt 1, så vil jeg gerne se effekten af algoritme-opdateringen FØR jeg bedømmer hvor ”strid” den er (har med knap 8 års erfaring indenfor Facebookmarkedsføring set lidt af hvert og mange gange oplevet at ”raslende sabler” var knap så ”farlige” som ”annonceret” og fortolket af folk og selvudnævnte eksperter.
Punkt 2, så er det kun en fordel at Facebook gør en indsats mod fake news, click-bait, engagement-bait – således at der er plads til os, som rent faktisk gør en indsats for at skabe relationer til vores likere – skabe autentisk, værdifuldt indhold, som vores likere kan bruge til noget. Dét tror jeg simpelthen ikke at vi bliver straffet for – tværtimod.
Se, lyd og/eller genhør min NYTÅRS-LIVE omkring 2018 – den er mere aktuelt end nogensinde:
Det kommer til (fortsat) at handle om kvalitetsindhold – serveret via video og Facebook LIVE.
Grupper kommer til at få en renæssance i tilknytning til Facebooksider. Skab tættere relationer til dine likere ved at give dem mere – vær kontinuerlig i din tilstedeværelse, skab tryghed og sikkerhed, så vil du få et community – et fællesskab – en stamme – af superloyale likere, som bringer dig og dit brand ud i verden og skaffer dig alle de bedste kunder.
Lær mere om ambassadørcirklen hvis du (stadig) er i tvivl om, hvad du skal gøre som virksomhed på Facebook.
Messenger og Messenger Bot? Her kan godt være noget at hente, men er forsat personligt lidt skeptisk, da vi skal passe på med at træde for tæt ind i et univers, som folk betragter som privat.
Netværk mellem virksomheder/Facebooksider bliver også opprioriteret i newsfeedet, så tænk netværk – tænk ”relationer mellem virksomheder og destinationer” – det er vigtigt.
Hvis du (stadig) tænker at det handler om at få 20.000 likere, så har du fejlet og kommer til at betale dyrt for din markedsføring på Facebook fremadrettet.
Hvis du (stadig) ikke har forstået at dét at vide ALT om Facebooks algoritme er det VIGTIGSTE for din virksomheds markedsføring og kommunikation på Facebook, så bør du sadle om nu og sætte dig grundigt ind i hvad det handler om.
Den anden dag sendte jeg nyhedsbrev ud om samme emne og stort set INGEN klikkede på et nyt blogindlæg, som forklarer algoritmen – det må undre mig meget…
Ved godt at det lyder tørt, usexet og kedeligt, men det er lige det modsatte, når man arbejder med algoritmen og scorer de gode resultater. Mærker suset og kommer foran de andre, som intet ved – eller ved for lidt, for gammel viden eller for lille interesse.
Lidt af en opsang herfra – ved det godt, men det hjælper bare ikke at sætte sig ned og jamre og græde over dette – op på hesten og i gang med det gode indhold – serveret i rette doseringer, på rette tidspunkter og via den rigtige ”indpakning”…
Alternativt kan du jo begynde at booke avisannoncer (det var dagens humoristiske indslag).
Og så skal du altid huske at bygge relationer på ”egen grund” også – nyhedsbrevsliste, blog, hjemmeside.
Din arbejdsliste for 2018:
- Lær at forstå Facebooks algoritme.
- Lær at bruge Facebook annonceringsværktøjer ordentligt og spar penge.
- Kast dig frådende ud i brugen af video* og Facebook LIVE.
- Overvej brugen af Facebook gruppe(r) i din strategi.
- Brug en skæv vinkel på dit indhold – gør noget de andre ikke gør.
Med kærlige fessorhilsner
Janne
Rev. 21.01.18:
Der sker nogle ting omkring video, som fortsat er uafklarede – vil bedømme det nærmere, når vi ser mere i newsfeedet.
Tak fordi du sætter ændringerne i rette perspektiv. Alt tyder på, at relevant kvalitets-indhold stadig vil blive prioriteres mens dårligt og irrelevant indhold vil blive straffet.
Velbekomme Kåre – ja, det vil helt klart (stadig) lønne sig at give folk indhold, som giver dem værdi, som aktiverer dem, som sætter en debat og noget interaktion i gang.