En (kærlig) OPSANG (som har været længe undervejs)…

 

Står DU dér og kigger gennem hækken? Over på naboens “græs”, som altid er LIDT grønnere end dit?

 

 

Drømmer du om en hverdag som selvstændig, hvor du selv styrer dit liv? Har din personlige frihed? Valgfrihed mht. hvem dit netværk skal være? Hvilke kunder du har lyst til at arbejde sammen med? Hvilke mennesker du i det hele taget deler din arbejdshverdag med.

 

At svigte din markedsføring er at svigte din drøm…

 

Eller er drømmen ikke stor nok? Måske er du (inderst inde) lidt ”bange” for at det rent faktisk lykkes for dig?

VIL du ha’ et liv som selvstændig? Tør du leve et liv som selvstændig?

“Hånden på hjertet”?

“Hånden på kogepladen”?

Provokerende? Måske, men dén har været undervejs længe hos mig…

 

Jeg ser dygtige mennesker, der lukker deres forretningsdrøm ned igen…

… fordi de var bange for at ”stikke næsen frem”…

…fordi de ikke gav sig selv lov til at bruge penge på kurser, markedsføringsuddannelser og markedsføring i det hele taget…

…fordi de lod deres ægtefælle bestemme, hvad der var vigtigt at bruge penge på i virksomheden…

…fordi de lod deres bogholder, bank eller revisor bestemme hvad der var vigtigt at bruge penge på i virksomheden…

Dit LIV – din DRØM – kom nu ud af klappen…

Altså hvis du – allerinderst VIL lykkes med dét arbejdsliv, som du drømmer om…

 

Først er fremmest er de fleste selvstændige startet samme sted…

Fagligt dygtige, men uden erfaring for at drive egen virksomhed…

Fagligt dygtige, men uden erfaring for markedsføring og salg…

Hvem bliver en succes?

Og jeg snakker ikke bare om at overleve her? Eller at leve af ægtefællens indkomst? Eller af dén arv eller lottogevinst som man fik for to år siden?

 

Hvem bliver en reel succes? og HVAD ér SUCCES for dig?

Succes’en tilfalder de mennesker, som forstår at der skal satses på markedsføring…helt enkelt og banalt… sådan er det bare…

Det er hårdt arbejde, daglig indsats og begær efter ny viden, som ”skiller fårene fra bukkene”.

Dén med ”at ligge en hængekøje og fise den af, mens dit onlineprodukt smider penge ind på konto’en er en ”fis i en hornlygte”… dét er i hvert fald det sidste der kommer til at ske, hvis du ikke er MEGASKARP til markedsføring…

 

O P S K R I F T E N  er faktisk ganske enkel:

 

1. DIG:

Først og fremmest skal du investere i dig selv og udvikling af egne evner og ikke mindst udvikling af dit mindset…

Du har ikke lært at markedsføre dig, så hvordan kan du forvente, at det bare er ”noget du kan”?

Markedsføring er et håndværk som alt andet…

Man skal kunne lægge en strategi…

Man skal (ikke mindst) kunne vælge til/fra i ALLE de tilbud, som man får om hjælp (annoncering her & dér, portaler, konsulenter, uddannelser, onlinekurser og ”you-name-it” – der findes SÅ mange muligheder.

Man skal kunne håndtere en Facebookside som virksomhed (absolut ikke tilnærmelsesvis i nærheden af at ha’ en personlig profil samme sted).

Måske er du på Instagram med dit firma? (Og deler bare dine opslag på Facebook, hvilket er noget nær en dødssynd).

Du skal kunne lave video, grafik- sætte tekster og snefnug på billeder…

Du skal kunne opsætte annoncer, styre dem, vælge rigtig annoncetype, budgetter og målgrupper…

Du skal kunne ”FØRE DIG FREM” (som det hedder på nordjysk – men en lidt ”hul klang” og et lettere negativt efterslæb).

Du skal lade være med at lave “selvsabotage” fordi du er bange for at være “for meget”…

 

2. ØKONOMI

Du skal kunne tage stilling til, om du SKAL kunne håndtere alt det ovenstående selv, eller om der er fornuft og økonomi i at lade andre varetage nogle af opgaverne for og med dig…

Normalt starter med med 1’eren og så kommer 2’eren først når man har indtjening nok…

MEN – det er tilladt at bryde med ”normalt”, for som de kloge siger: ”it takes money to make money” – f.eks. outsourcede jeg straks mit bogholderi, for det gav KUN negativ energi hos mig (og jeg kunne faktisk godt finde ud af at bogføre).

 

Og når vi snakker om dé dér ”MONEY”, er det så dér succes’en er? Dén får du min holdning til i slutningen…

 

Jeg observerer ofte – primært omkring kvinder og selvstændig forretning:

 

I sidder og tæller ”knapperne” og siger at I ikke har råd til et klippekort til 2.500…

Næste øjeblik observerer jeg, at I flyver frem og tilbage til KBH én gang om ugen…

For at tage ENDNU en faglig (og dermed – i jeres øjne – SPÆNDENDE uddannelse…

Og jeg FORSTÅR jer… jeg ELSKER også at udvikle mig fagligt…

MEN MEN MEN – jeg kan ikke bruge min FAGLIGHED til en skid, hvis jeg ikke har min virksomhed…

(medmindre jeg drømmer om at få et job igen og dét gør jeg IKKE).

Så derfor skal du lige HUSKE, at dét at uddanne dig indenfor MARKEDSFØRING er en kæmpe prioritet – ellers får du ALDRIG levet din drøm ud…

 

At MARKEDSFØRE DIG & din FORRETNING burde være din absolutte 1. prioritet – BUM!

 

Ta’ ansvar for dit eget drømmeliv som selvstændig…

Uddan og dygtiggør dig, så du kan markedsføre din drøm…

Det er sg da ærgrerligt at stå dér og være knalddygtig, men uden mulighed for at synliggøre det for verden, ikke?

Forvent ikke det umulige af dig selv…

Der var vel også nogle, som lærte dig at cykle i sin tid? Og dén evne har du aldrig glemt, vel?

 

…Og min HOLDNING til emnet: ”SUCCES som selvstændig”?

 

Personligt har mit succeskriterie altid været ”FRIHED & 10 ugers ferie om året”…

Personlig erfaringsdeling fra mig til dig:

 

10 ugers FERIE:

Dét kræver OGSÅ masser af dé dér ”MONEY” for at kunne holde 10 ugers ferie om året…

(Jeg er alene-forsøger og har ALDRIG vundet i Lotto eller arvet så meget som en krone)….

NÅR jeg ferie vil jeg rigtig gerne på roadtrip i USA (dét koster kassen)…

(I øvrigt også et succeskritere, som ikke er helt så vigtigt for mig mere, efter at mit barn er blevet ældre – nu er det mere ”friheden til at lægge min ferie, dér hvor jeg har lyst”).

 

”FRIHEDEN”:

Er for mit vedkommende TABT på gulvet lige pt., fordi jeg har fået for MEGET succes…

Ja, jeg er ikke nystartet – jeg er i mit 9. år som selvstændig, så jeg oplever helt andre problematikker…

Jeg har for mange opgaver..

Jeg har for mange kunder…

Jeg vil ikke ansætte…

Så ja, min egen ”SUCCES” skal også omdefineres og min virksomhed skal en tur i ”møllen” i 2019, så jeg kan finde ud af, hvordan jeg kommer dérhen, hvor jeg gerne vil være… og gæt engang…

Tror I ikke at jeg har brug for hjælp til dét? Jo, det tænker jeg at skal ha’…

Vi kan ikke gøre ALT alene – husk dét, når du tænker på dine planer for 2019…

Jeg er med dig – jeg vil gerne hjælpe dig – jeg brænder for at give dig, de redskaber og skills, som du har brug for – så du kan opnå DIN drøm.

Kh.
Janne, Facebookfessor, certificeret kundetypeekspert, idémager og ikke mindst passioneret underviser siden 2010 med Den Skaeve Vinkel.

Facebook Kommentarer